Frankfurt en de rest - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Timo Geurts - WaarBenJij.nu Frankfurt en de rest - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Timo Geurts - WaarBenJij.nu

Frankfurt en de rest

Door: Timo Geurts

Blijf op de hoogte en volg Timo

04 November 2008 | Nederland, Heerde

Zo ik kan na bijna 2 weken weer iets van mij zelf laten horen. Deze keer op dinsdag omdat we vanavond een speciaal programma hebben waarbij we een digitale studie krijgen van 1 van de 3 hoofdleiders van WYAM. Zo kost het een vliegticket minder, maar hebben we toch een life verbinding. En omdat het anders een iets te volle middag zou worden hebben ze deze week "creating with God" geschrapt.

Maargoed FRANKFURT:D
We vertrokken vorige week zondag om 11uur 's ochtends met een grote bus. Met een afgeladen "vermaak-voor-in-de-bus-tas" zat ik daar, maar de reis bleek maar 4 1/2 uur te duren dus na een pauze en het kijken van een filmpje waren we er alweer bijna. Toen kwamen we aan in een kerkgebouw waar meteen een grote maaltijd op ons stond te wachten. Ook ontdekte ik meteen de voetbaltafel waar ik me later nog heel wat vrijetijd mee zou vermaken. Na het eten gingen we onze bedden opmaken en voor de studenten waren er twee zondagsschool ruimtes als slaapplaats gereserveerd. Dus we mochten met zijn elven in een 5 bij 5 kamertje slapen.

Maandag ochtend was er 8uur ontbijt en daarna gingen we al snel Frankfurt in voor een gebedswandeling. We hebben dus door de hele stad gelopen en zo voor allerlei verschillende onderwerpen gebeden en als de onderwerpen op waren gingen we voor voorbijgangers bidden. Zo kregen we al snel een aardige indruk over de mensen in Frankfurt en over het aantal mensen die op straat leven. De rest van de dag kregen we een soort van introductie op de rest van de week plus de eerste preek van David en Jeroa (2 ongelooflijk enthousiaste mensen naar wie het ook geweldig leuk en bemoedigend is om naar te luisteren).

Dinsdag werd de groep in drieen gedeeld. En ik zou 's avonds naar een conformation class gaan met 7 andere. (conformation class is een soort van catechisatie op zijn Duits, alleen beginnen ze er hier op hun 14e al mee). Het probleem met deze conformation classes is alleen dat het de meeste tieners niet gaat om de keuze voor Jezus, maar om de traditie en de cadeautjes. Wij waren uitgenodigd om samen met die tieners een stuk uit de bijbel te bestuderen met als onderwerp of God je echt al kende voordat je geboren was. Eenmaal daar kwamen de gesprekken een beetje moeilijk op gang omdat het engels wat ze daar konden, toch iets minder was als dat ons verteld was. Maar er bleken al snel genoeg mensen te zijn die engels en duits konden dus werd alles vertaald. We sloten de avond af met een persoonlijk gebed voor alle tieners. We hebben ons zelf zo opgedeeld in groepjes van twee. We hebben een manier van gebed toegepast waarbij we God gaan vragen welke dingen God in die persoon heeft gelegd al voordat ze geboren werden. Een soort onderzoek naar hun geestelijk DNA zegmaar. Dit hebben we dan voor ze op geschreven en ze mee gegeven. De week erna zouden zij er dan zelf mee verder gaan om te kijken waar ze er iets mee konden of dat het dingen waren die uit ons zelf kwamen en dus niet van God.

Woensdag was weer een heel ander soort dag. We hebben ons toen 's ochtends samen met David en Jeroa lang voorbereid op de evangelisatie actie die 's middags zou plaats vinden. We hadden een doos vol flyers, een emmer rozen, een paar dozen chocolade muntjes, een emmer beslag voor wafels, een pan punch en nog een doos met een hele wirwar aan verschillende evangelisatie boekjes. Deze hebben we 's middag van 2 tot 6 zitten uit delen om in gesprek te komen met mensen en we hebben al onze stukjes opgevoerd die we dus hadden voorbereid op de "creating with God" middagen. Het idee was om aandacht te trekken van de mensen met onze stukjes om er vervolgens zo snel mogelijk heen te gaan om met ze te gaan praten. Heel veel mensen blijken ineens geen engels te kunnen als je ze wat wilt vragen maar toch zijn er heel veel gesprekken geweest. Ikzelf heb samen met een kamergenoot o.a. een gesprek gehad met een katholiek stel. Dit was wel heel lastig omdat we op heel veel dingen op 1 lijn zitten, maar om uit te leggen waar we dat niet zitten in het engels is wel heel pittig en vraagt echt om veel concentratie. Begrijpelijk kwam ik die avond dan ook doodmoe aan op onze slaap plek.

Donderdag moesten we 's ochtends vroeg bij een soupkitchen zijn. Dit is een plek waar elke week dakloze (of mensen die het gewoon heel krap hebben) opgevangen worden voor een maaltijd. We hebben daar geholpen met eten klaar maken en opruimen. We hebben toen ook gewoon samen met deze mensen gegeten. Na het eten hadden we nog in het zelfde gebouw een dienst voorbereid met wat zingen, drama, dans en een getuigenis voor deze mensen. We sloten deze dag af met lessen over evangelisatie van David en Jeroa. Even tussen door, deze 2 sprekers zijn 2 ongelooflijk enthousiaste mensen naar wie het ook geweldig leuk en bemoedigend is om te luisteren.

Vrijdag 31oktober was het "danke tag" in delen van Duitsland. En het idee daar achter is om een dag van geven te hebben inplaats van alleen maar te nemen. Helaas was ik donderdag nacht een beetje ziek geworden en was ik dat vrijdag nog steeds. Daarom werd mij aangeraden het ochtendprogramma te skippen om nog even een uurtje te kunnen slapen. Terwijl ik sliep is de rest van de groep de straat op gegaan om alles en iedereen te gaan bedanken. Als voorbeeld, de buren voor hun tolerantie van onze herrie, de winkels voor het altijd in vooraad hebben van voedsel, de politie voor de veiligheid, metromensen voor het vervoer en zo nog veel meer.
's Middags ben ik wel weer mee gegaan en zijn we op de zelfde plek gaan staan als waar we onze eerste evangelisatie actie hebben gehouden om daar appels en nog meer flyers uit te delen. Dit met het idee om gewoon mee te doen aan "danke tag" maar om zo ook weer in gesprek te komen met mensen van straat. Er werd ons wel gevraagd om niet constant meteen over het evangelie te beginnen omdat "danke tag" niet iets christelijks is. Ik was deze dag erg moe dus veel heb ik niet gedaan. Ik was op een gegeven moment wel met iemand appels aan het uitdelen todat we bij iemand kwamen die aan de kant van de straat zat die geen appel wilde omdat hij geen tanden had. Toen ben ik naar een groenteboer gelopen om twee bananen te kopen. Weer aangekomen bij die man wilde hij ook de bananen niet. Hij probeerde toen iets uit te leggen, maar hij sprak helaas geen engels dus begreep ik niet wat hij wilde zeggen. De avond werd afgesloten door David en Jeroa die voor iedereen persoonlijk hebben gebeden.

Zaterdag was het 's ochtends weer inpakken en wegwezen. De hele week door zijn we ontzettend gastvrij behandeld door de mensen van YWAM Frankfurt en iedereen stond zaterdag ochtend ook weer buiten om ons uit te zwaaien. Het weekend heb ik verder lekker rustig aan gedaan om weer een beetje aan energie te komen.

Momenteel hebben we al weer twee ochtenden les gehad van Wilson Goeda. Echt een geweldige bruine afrikaan die lekker in zijn eigen stijl preekt. Het onderwerp is "Het karakter van God" en ik ben dus ook heel benieuwd naar wat hij allemaal nog te zeggen heeft.

tot de volgende keer:)

and trust him to help.
psalm 37:4,5

• 05 November 2008 - 08:02

Ma:

je belevenis met de man zonder tanden, die na het aanbod van een appel, ook de banaan niet kon kauwen, kan zo in "het kleine huis"! Die geit in Oostenrijk deed het trouwens ook niet zo goed met dat appeltje, weet je nog? Kortom, bij je verhalen zie ik de beelden, blijf schrijven he! liefs ma

• 05 November 2008 - 11:29

Henk:

Als jij een keer een dagje thuiskomt, gaan we ook 'dankdag' vieren. Dat God ook jouw karakter mag vormen tot Zijn heerlijkheid.

• 05 November 2008 - 11:51

Esther:

:D tof om te lezen waar je mee bezig bent! Tof hoe God werkt in je leven... curious what's next :)

• 05 November 2008 - 17:23

Auke :

Hoi Timo, heel leuk om je belevenissen te lezen, ik ga je volgen (digitaal). Gods zegen toegwenst

• 09 November 2008 - 14:30

Ina Löschner:

Hoi Timo,
    Wat een verhalen heb je ons al verteld zeg!
    Fijn, dat je het naar je zin hebt .....behalve die afwas dan
    Een vraag: je hebt het vaak over "het journaal", maar hoe komt het dat je daar zo lang mee bezig bent ? Moet je alles heel uitgebreid weergeven ?
    Leuk, die gebedswandeling door Frankfurt ; een idee voor hier in Baarn of Bunschoten !
    Ik ben blij dat je ook een 50+ser nog boeiend kunt vinden en dat er allerlei sprekers zijn, verschillend in ras en leeftijd en stijl etc. Leerzaam hoor.
    De tekst onderaan je laatste verhaal : daar staat in de Nederlandse vertaling ook nog bij: verheug je in Heer . Dat wens ik je van harte toe: het is zeker de moeite waard!!
    Groetjes en tot je volgende verhaal,
    Ina

• 10 November 2008 - 22:07

Ma:

Lieve Timo, elke dag kijk ik even op je weblog, dan voel ik me dicht bij je en ... 'k bid elke dag voor je dat je geestelijk mag groeien en heel dicht achter de Here Jezus mag blijven wandelen, waar Hij je ook heen zal leiden! liefs ma

• 12 November 2008 - 20:11

Bert:

Timo, het is goed te zien en te lezen wat je alzo meemaakt.
    We wensen je God's rijke zegen en sterkte.
    groetjes.

• 13 November 2008 - 13:17

Gerda Bos:

Hoi Timo,
    Groenland en Ysland, lekker fris rond deze tijd, jij zult in ieder geval eerder kans hebben op een witte Kerst, dan wij.
    Kun je die keuze zelf opgeven ,naar welke landen je wilt of kiezen zij dat voor een ieder uit.
    Heel apart ook ,die "danke dag", je staat er gewoon niet bij stil bij wat jij als voorbeeld noemde, het lijkt ook zo gewoon, niet zozeer iets om bij stil te staan ,laat staan te danken. Erg mooi.
    Jullie leven inderdaad met een zeer volle en drukke agenda, heel veel sterkte en hopelijk ben je al weer wat uitgerust.
    Geniet er verder van , van alles wat je meemaakt.
    Gods zegen.
    Groetjes Gerda.